Blog

Gilly’s koffie in de media

Lees hier het leuke artikel dat Emmen.nu over ons schreef: https://www.emmen.nu/nieuws/emmen/549856/zuidoost-drent-brengt-eigen-koffiemerk-op-de-markt.html

Zuidoost-Drent brengt eigen koffiemerk op de markt
Nog een paar weekjes wachten en dan kun je genieten van een bakkie onvervalste Emmer troost. Koffiekenner Gilly Lokerse uit Exloo gaat in samenwerking met de innovatieve werkplaats Toolbox in het Rensenpark heuse Emmer koffie op de markt brengen.

Onder de noemer Gilly’s Koffie en Bakkie Koffie is het straks genieten geblazen met een geurig en robuust kopje koffie.

De afgelopen maanden heeft Lokerse zich praktisch opgesloten in een zogenoemd proefkamertje bij Toolbox. In de ruimte van nog geen drie vierkante meter bevindt zich een zak ongebrande koffiebonen, die hij in verschillende hoeveelheden en type bonen en onder verschillende temperaturen in een koffiebrander kiepert. Een zoektocht naar de meest ideale smaken, zeg maar.

Brander uit 1900
Vol trots wijst Lokerse op de brander die een wel erg antiek voorkomen heeft. ‘Het is er eentje uit 1900. We gaan hier helemaal terug naar de basis’, lacht hij. Uiteraard had hij gebruik kunnen maken van geavanceerde computergestuurde machines. ‘Maar op die manier krijg je altijd dezelfde smaak. Op deze manier krijg je altijd wisselende melanges en zo ontdek je nog eens wat nieuws.’

Smaken verschillen
Naast de koffiebrander ligt een schriftje waarin hij zijn bevindingen noteert. Per dag gaat er zo’n 150 tot 200 kilo door. De koffiebonen gaan er keihard en grijsgroen van kleur in en komen er in uiteenlopende tinten bruin weer uit. Van karamelkleurig tot tegen het zwarte aan. De medewerkers van Toolbox nemen de bonen mee om thuis te testen. ‘Ik kan niet in mijn eentje bepalen wat lekker is. Smaken verschillen, wat ik fijn vind, wijkt af van de mening wat andere consumenten.’

Mild en zacht
De bevindingen van deze proefkonijnen neemt hij weer mee. ‘Soms is het te zoet, te bitter en soms zelfs te donker.’ De voorkeur in Nederland gaat grotendeels uit naar mild en zacht, weet hij. De koffie-expert weet waarover hij praat. De afgelopen dertien jaar werkte hij bij koffieleverancier Miko. ‘Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om voor mezelf te beginnen. Het zelf branden en oude apparaten als deze reviseren; er is niets mooiers dan dat. Bovendien kan ik nu volledig mijn eigen gang gaan.’

Duizenden kilo’s
In totaal verschijnen er aanvankelijk maximaal tien verschillende koffiesoorten op de markt. ‘De mensen kunnen het hier bij Toolbox gewoon per zak kopen. Of bestellen via mijn website.’ De koffie wordt volledig geproduceerd, verpakt en gedistribueerd vanaf de werkplaats in het Rensenpark. Overigens heeft Lokerse niet de ambitie om duizenden kilo’s koffie te gaan produceren. Kleinschalig moet het blijven, vindt hij. ‘Anders verliest het zijn charme.’

Schuurtje
De komst van een branderij in Emmen bestempelt Lokerse als redelijk uniek in de regio. ‘In totaal bevinden zich 400 microbranderijen in Nederland. Maar die zitten allemaal niet bepaald in deze buurt.’ Hij heeft in ieder geval goede verwachtingen van zijn nieuwe avontuur. ‘Er is altijd vraag naar koffie, dus verkopen doet het altijd wel.’ Hij kijkt nog eens rond in het kleine branderijtje. ‘Dit is het begin. Bedenk ook dat Douwe Egberts begonnen is in een schuurtje.’